Indkøbskurv
Bestil
Log ind
Søg efter produkter på vores side
Se mere

Hjemmelevering 79,-

Fri fragt over 599,-

Valgfri levering tirs-fre

Leveres nedkølet

Arla Unika

Arla Unika er vores serie af ost og smør udviklet til, testet og blåstemplet af en række af de bedste restauranter. Med serien ønsker vi at skabe sublime smagsoplevelser og derigennem løfte mejeri til nye højder.

Unikke smagsoplevelser

Vores mission med Arla Unika serien er at skabe særlige mejerioplevelser og løfte mejeri til nye højder. Arla Unika rummer vores ostebørn. Som de individuelle personligheder de er, har de fået navne, som passer lige netop til dem såsom Gnalling, Gammel Knas og Den Hvide Dame.

Vi forsøger at skabe multisensoriske smagsoplevelser ved at stimulere flest mulige sanser på hele smagsrejsen. Rejsen starter fra, at gæsten hører om Arla Unika, præsenteres for Arla Unika på menuen, får historien fortalt og ser, dufter, smager og genfortæller oplevelsen.

Produkter i serien er først udviklet og modnet i vores eksperimentelle Unika X serie, før vi transformerer dem over i Arla Unika-serien og gør dem tilgængelige for et lidt større publikum.

Vi sælger Arla Unika til udvalgte restauranter, i vores egne Arla Unika-butikker, via foodservice grossister og i specialforretninger.

Transformationen fra Unika X til Arla Unika

Arla Unika produkter udvikles og testes i kokkesortimentet Unika X.

Når ostene er færdigudviklede og vi vurderer de er egnede til at komme ud til et lidt bredere publikum, så transformeres de til Arla Unika sortimentet.

Et eksempel er Karamelsten, som i sin første tid som forsøgsost på ostebilen gik under navnet ”Unika 22”. Her var den i tre år som en del af vores eksperimentelle Unika X sortiment på ostebilen før den blev en del af Arla Unika sortimentet.

Hvorfor hedder osten?

Vi omtaler vores oste som vores ostebørn.

En ost er ofte 3-5 år undervejs og involverer mange mennesker. Ideer fødes typisk af vores osteopfinder Mads Østergaard og involverer vores mejerier, jam sessions med kokke eller andre relevante fagfolk og teamet omkring Arla Unika.

Når en ost er kommet så langt at den er blevet testet blandt kokke, færdigudviklet og sat i produktion kender vi til ostens personlighed og forsøger at finde et navn der passer til det særlige osteindivid vores nye ostebarn er.

På fotoet ses Sirius i hænderne på vores ostemester på Troldhede Mejeri.

Forklaringen bag valg af navn til Sirius: Sirius er, med sin ukurante, hvide overflade og røde nuancer, opkaldt efter den klareste stjerne på den nordlige himmel. I oldtiden kunne man genkende Sirius på sit rødlige skær.

Skab sublime osteoplevelser

For at skabe sublime osteoplevelser, kræver det mere end ostene i sig selv. Det kræver viden om håndtering og match, indlevelse og begejstring. Vi har samlet vores erfaringer med, at skabe sublime osteoplevelser, så du også kan tage oplevelsen til nye højder.

I vores butikker gør vi os umage for at vejlede omkring vores oste. Vi deler også meget gerne ud af vores erfaringer med at kombinere ostene med garniture og drikkevarer, så du kan skabe sublime osteoplevelser hjemme. Med vores udvalg af drikkevarer og garniture ønsker vi at bryde dogmer og finde nye smage.